sunnuntai 18. tammikuuta 2015

YFU

IMG_2871 IMG_2877 IMG_2884 IMG_2887(Nää synkät kuvat ei nyt yhtään liity tähän postaukseen.. Tykkään vaan jotenkin näiden myrskysestä tunnelmasta, joten päätin jakaa ne nyt tän postauksen yhteydessä, kun ei mulla oo muitakaan kuvia.. :-) )


Halusin kirjottaa mun kokemuksista Yfun kanssa. Miksi ylipäätään valitsin Yfun ja mitä mieltä oon mun järjestöstä nyt kun mun vuosi täällä Amerikassa on jo puolessa välissä. Mun kaikki kokemukset ovat olleet positiivisia. Haluan selittää näitä syitä ja kertoa miksi todellakin suosittelen Yfua tuleville vaihtareille. Mulla on paljon kavereita täällä, jotka toimivat eri järjestöiden kanssa ja joiden avulla oon oppinut joitain asioita myös heidän järjestöistään. En halua mitenkään mustamaalata muita järjestöjä, koska en todellakaan tiedä niistä paljoa, mutta haluan kertoa miksi tein omasta mielestäni oikean päätöksen Hymiö smile
Yksi syistä miksi valitsin Yfun oli se, että valitsemalla Suomessa Suomen Yfun, valitsin samalla mun vastaanottavaksi järjestöksi Amerikan Yfun. Sama toimii kaikkiin kohdemaihin mentäessä. Monien järjestöjen kanssa sitä valitsee vaan kotimaassa toimivan järjestö ja vastaanottavajärjestö selviää myöhemmin. Mä oon tykännyt siitä, että toimin vaan yhden järjestön kanssa, jolloin mikään ei tule yllätyksenä, vaan tiesin alusta alkaen arvot ja säännöt kummassakin päässä.
Muistan, että kun luin Yfun sääntöjä ennen tänne tuloa olin aika ihmeissäni miten tiukkaa kaikki on. Täytyy myös myöntää, etten edes jaksanut lukea kaikkia sääntöjä.. Nyt jälkikäteen oon huomannut, että Yfu ei ole ollenkaan tiukimmasta päästä. Tämä saattaa tietenkin vaihdella aika paljon aluevalvojien yms kesken.
Kun mentiin San Franciscoon viime syksynä sain huomata miten jotkut järjestöt on vaan rahan perässä. Kaksi vaihtaria meidän koulussa, brasilialainen ja tsekki ISE:n kautta eivät päässeet meidän mukaan ollenkaan. Heidän järjestö ei antanut lupaa mennä reissulle toisen järjestön kanssa, vaikka mun host-vanhemmat ei edes työskentele millekkään järjestölle.. Sen sijaan heidän järjestö vaan ilmoitti, että heillä on kyllä omia San Francisco reissuja järjestön kautta. Mutta sehän ei ole läheskään sama asia, koska meidän ideana oli reissata koulu- ja kaveriporukalla. Mutta siis miksi kerroin tämän on, että tuossa tapauksessa on täysin selvää, että järjestön tavoitteena on pelkkä raha, eikä se, että vaihtarit saavat uusia kokemuksia ja kavereita. Yfu kun taas on täysin voittoa tavoittelematon järjestö, joka on omalla tavallaan osoitus siitä, että vaikka näissä vaihtarijutuissa liikkuu paljon rahaa, niin raha ei ole se ensimmäinen asia Yfulla työskentelevien mielessä. Vaihtareiden hyvinvointi tulee ensimmäisenä ja oon saanut kokea sen täällä ihan itse.
Mulla ei ole onneksi ollut mitään ongelmia host-perheen kanssa, mutta oon saanut pariin otteeseen sivusta seurata kun pari mun kaveria vaihtoi host-perhettä. Toinen tapaus oli Yfun vaihtari ja toinen oli vaihtari toiselta järjestöltä (vastaanottavajärjestö ayusa). Yfun tapauksessa kaikki toimi tosi nopeesti ja lopulta mun kaverit päätyivät asumaan heidän aluevalvojan kanssa. Kaikki toimi hyvin myös toisen järjestön kanssa. Uutta perhettä alettiin etsimään heti. Tässä tarinassa ei ole siis mitään negatiivista toisesta järjestöstä vaan haluan kertoa mitä Yfu teki. Koska tämä tyttö, joka vaihtoi perhettä oli mun koulussa, myös mun aluevalvoja ja yks toinen Yfulla työskentelevä kuulivat tästä tilanteesta. Haluttiin kaikki, että hän voisi pysyä McMinnvillessä, joten Yfu päätti auttaa. (Hänen omalla järjestöllään ei ole niin paljon suhteita täällä, vaan enemmän Woodburnissä, jolloin olisi ollut tiedossa koulun vaihto) Joka tapauksessa kaikki päätyi lopulta niin, että mun aluevalvoja löysi sopivan perheen. Yfun työntekijät tekivät töitä perheen eteen, mutta lopultahan perhe siirtyy samalle järjestölle, kuin tämä tyttö, joten Yfu ei saa tästä mitään, vaan se tehtiin vaan hyvää hyvyyttä. Jotta meidän kaveri saisi pysyä samassa koulussa meidän kaikkien muiden kanssa.
Tehään myös aika paljon Yfun kanssa ja kaikkia työntekijöitä on helppo lähestyä. Yhtenä syynä on tietenkin se, että jo mun koulussa on 6 Yfu vaihtaria ja mä esimerkiksi asun noin 10 minuutin ajomatkan päästä mun aluevalvojasta. Siitä syystä meidän on aina helppo tavata ja tehdä juttuja yhdessä. Tiedän, että monilla vaihtareilla (Yfulla, sekä muilla järjestöillä) tilanne saattaa olla aika erilainen. Joissain tapauksissa vaihtarit saattavat matkustaa jopa muihin osavaltioihin Yfu tapaamisiin. Joten tässä tapauksessa voin kertoa vaan mun omista kokemuksista, jotka on kaikki vaan hyviä. Mentiin just viikolla Yfun tapaamiseen Mt. Hoodille. Toisin sanoen luvassa oli tunnin tapaaminen/keskustelu Yfun kanssa ja sen jälkeen loppu viikonloppu vaan laskettelua yms.
Tämän postauksen tarkoitus ei ollut olla mikään Yfu-mainos, vaikka vähän siltä saattaa vaikuttaa. Halusin vaan kertoa mun kokemuksista. Ennen vaihtoon lähtöä luin monien vaihtareiden kokemuksista eri järjestöjen kanssa ja yritin ottaa mahdollisimman hyvin selvää kaikista järjestöistä, joita harkitsin. Jos kukaan tuleva vaihtari lukee tätä, niin kehottaisin tekemään samoin. Vaihto-oppilasjärjestö on älyttömän iso tekijä vuoden onnistumisessa, joten kannattaa myös etsiä tietoa vastaanottavista järjestöistä. Musta on tärkeää, ettei vaan valitse sitä ensimmäiseksi esitteen lähettänyttä järjestöä. Mun mielestä, jos tekee niin ison päätöksen, että lähtee yksin uuteen maahan vuodeksi, pitäisi olla valmis näkemään sen verran vaivaa, että löytää sen oikeasti itselle sopivimman järjestön, koska se on myös turvallisuustekijä.
Niin kuin jokainen varmaan tajusi, niin olen itse ihan älyttömän tyytyväinen, että valitsin Yfun! Hymiö smile

2 kommenttia:

  1. Moikka! Kun mietit järjestöjä, niin varasitko haastattelua tai haitko muihinkin järjestöihin kuin YFU? Miten ajoissa aloitit jo hakemisen? Mitä muita järjestöjä olit miettinyt? Miten sanoit muille järjestöille että et aiokaan mennä heidän kautta, laitoitko vaan viestin jossa kieltäydyt nätisti? :-D t. vaihtoa miettivä :-)

    VastaaPoista
  2. Menin myös Exploriuksen haastatteluun ja sain hyväksynnän myös sieltä! Menin kyllä vaan siltä varalta, että jos en saisi paikkaa yfulta, niin mulla olisi joku kakkosvaihtoehto. Ja lisäksi halusin nähdä millanen Explorius on, koska tosi monet menee Exploriuksen kautta. Kävin haastatteluissa viime elokuun lopulla, ja joo laitoin vaan Exploriukselle viestiä, että en ota sitä paikkaa vastaan :-) Kannattaa todellakin lähteä vaihtoon jos saat mahdollisuuden!

    VastaaPoista