keskiviikko 31. joulukuuta 2014

The First Semester at McMinnville High School

IMG_1347Päätin tehdä ihan oman postauksen mun koulusta ja oppiaineista. Mulle kaikki on nyt tietenkin muutaman kuukauden jälkeen täyttä arkea, mutta niin ei ollut ensimmäisinä päivinä. Koulu on täällä monella tapaa tosi erilaista, kuin Suomessa ja loppujen lopuksi se on yksi niistä monista syistä miksi halusin Jenkkeihin vaihtoon. Oon monta kertaa maininnut, että oon tosi isossa koulussa, tarkalleen kaksi ja puoli tuhatta oppilasta. Eli siis yli viisi kertaa suurempi koulu, kuin Kauniaisten Lukio Suomessa. Ekoina päivinä oppilasmäärä tuntui vähän ahdistavalta. Koska siis tuntien välissä uuteen luokkaan tuntuminen tuntuu yleensä siltä, että olisin hulluilla päivillä, koska oppilaita on vaan niin paljon, Nyt oon kuitenkin jo täysin tottunut ja opinnut liikkumaan käytävillä. Niin kuin mainitsin kerran, meillä ei ole yhtään välitunteja koulussa ja lounastaukokin on vaan puolituntia. Oppitunnit on 90minuuttia, mihin kaikkeen myös tottui tosi nopeasti. Meidän oppitunnit on tosi rentoja, joten 90 minnuuttia ei ole yhtään liian rankka. Lukujärjestys täällä jakautuu A- ja B-päiviin. Joka toinen päivä on A- ja joka toinen päivä B-päivä. Joka päivä on neljä eri ainetta. Koulu on täällä helpompaa, kuin Suomessa, mutta töitä saa kyllä silti tehdä. Yks saksalainen vaihtari tiivisti musta amerikkalaisen koulun hyvin yhteen lauseeseen: "We don't study to learn, we just study to remember".. Eli täällä oppilaille kyllä opetetaan tärkeitä asioita, mutta ei ajattelemaan omilla aivoilla. Joka tapauksessa, tää jakso lähenee jo loppuaan, joten ajattelin, että olisi korkea aika kertoa mitä teen koulussa.. Tiedän ainakin, että mun vanhempia kiinnostaa :-)IMG_2781 A-päivinä mulla on American literatures, eli englanti, streght and conditioning, science ja cooking.

American Literatures: Yksi mun lempiaineista. Suurin syy miksi tykkään tästä niin paljon on mun todella hyvä opettaja. Toinen syy on, että musta todellakin tuntuu, että opin tosi paljon. Kirjoitetaan ja keskustellaan joka tunnilla tosi paljon, joka on tosi hyvä mun englannille. Ollaan ehditty tekemään tässä jaksossa tosi paljon. Tehtiin jokaiselle oppilaalle omat blogit, joihin ollaan kirjoiteltu muutamaan kertaan eriaiheista. Aluksi vähän stressasin sitä, että kaikki oppilaat tulisi lukemaan mun kirjoituksia enkuksi, mutta tajusin nopeesti, että huolehdin ihan turhaan. Oon yksi meidän luokan parhaista, ainakin tällä hetkellä menee tosi hyvin. Blogien lisäksi luetaan kirjoja ja keskustellaan niistä. Ensimmäinen kirja oli the Catcher in the Rye, josta tykkäsin tosi paljon.. Seuraavaksi luotaan luultavimmin of mice and men, joka on mulle vähän pettymys, koska luettiin se viime vuonna Suomessa.

Strenght and Conditioning: Just sitä miltä kuulostaakin. Kerroin kai aikasemmin, mutta siis ideana on, että kaikille tehdään omat saliohjelmat joiden avulla tulisi kehittyä jakson aikana. Kaksi kertaa jakson aikana testataa, että miten ollaan kehitytty ja sen avulla saadaan sitten numerot. Tykkään tästä tosi paljon, koska saadaan urheilla tosi itsenäisesti ja tehdä juttuja omaan tahtiin. Alkulämpät ja palauttelut on ainoat osat tuntia, jotka tehdään kaikki yhdessä. Mun opettaja antaa aina tosi hyviä vinkkejä, jonka takia musta tuntuu, että oon todellakin kehittynyt tän jakson aikan vahvemmaksi.

Enviromental Science: En tykkää tästä aineesta sitten yhtään. En oo koskaan ollut kauhean kiinnostunut mistään tieteistä, mutta mun koulu täällä haluaa, että kaikki vaihtarit ottaa tän kurssin..Tylsyyden lisäksi tämä on mun kaikkein vaikein kurssi. Suurin syy siihen on kaikki uusi sanasto. Opiskellaan kuitenkin aina välillä juttuja Tyynestä merestä ja länsirannikosta, joka on musta tosi kiinnostavaa, koska Tyynimeri on niin kaukana Suomesta, ettei yleensä paneuduta siihen kovinkaa paljon. Joten kyllä tästäkin aineesta hyvät puolet löytyy!

Introduction to Foods: Toinen mun lempiaineista! Kauheen monimutkainen nimi, mutta periaatteessa sama asia kuin köksä Suomessa. Kokkaillaan joka kerralla jotain ja kerätään meille omat kokkikirjat. Ihanaa päästä tekemään kaikkia amerikkalaisia herkkuja, varsinkin kun saan reseptit kotiin. Yksi juttu, joka täällä eroaa Suomen koulusta on, että kaikki kokkaus- ja taidekurssit on maksullisia. Hinta oli kuitenkin vaan about 20 euroa, joten ei yhtään liian paha.
IMG_2777 B-päivinä mulla on modern history, algebra, bruin (koulun lehti) ja ranska.

Modern History: Suomessa hissa on mun lempiaine ja tykkään kyllä siitä täälläkin. Ollaan lähinnä opiskeltu toista maailman sotaa. Suurin ero Suomen hissantuntien välillä on varmaan se, ettei kirjoiteta yhtään esseitä ja melkeen kaikki meidän kokeetkin on aina monivalintaa. Myös itse opetus tyyli on aika erilainen. Suomessa puhutaan aina maailman sodasta tosi puolueettomalta näkökulmasta, kun taas täällä aina kun puhutaan Amerikasta puhutaan "me" muodossa. Kun me liityimme sotaan ja me autoimme Eurooppaa ja lopuksi vielä miten me voitimme toisen maailman sodan. Omalla tavallaan onhan se totta, mutta yleensä Suomessa hissan tunneilla ei puhuta voittajista, vaan lähinnä miten sota vaikutti eri maihin. Musta on ollut todella kiinnostavaa oppia lisää kaikesta mitä tapahtui Japanin ja Usan välillä, koska Suomessa yleensä paneudutaan enemmän kaikkeen mitä tapahtui Euroopassa. Ainiin, Suomikin mainittiin kerran yhdellä hissan tunnilla. Ainoa asia, joka Suomesta kerrottiin oli, että suomalaiset sotilaat liikkuivat hiihtäen haha..

Algebra: Mitäs tästä voisin edes kertoa. Algebra meinaa matikkaa. Ihan sairaasti läksyjä joka tunnilla ja jokaiset läksyt täytyy palauttaa opettajalle. Oon ollut pikkusen laiska näiden läksyjen kanssa, joten mulla ei suoraan sanoen mee ihan niin hyvin kuin voisi.. Ensi jaksoon otin helpomman matikan eri opettajalta, toivottavasti läksymäärä pienenisi edes pikkusen.

Bruin: Bruin on siis koulun lehti, joka on tähän mennessä julkastu kai kolme kertaa. Oon tehnyt erilaisia juttuja.. Ekaan lehteen otin kuvan, tokaan kirjotin yhden pikkujutun ja kolmanteen haastattelin muutamaa oppilasta. Aina kun  mulle riittää tekemistä, niin tykkään tästä aineesta. Usein tunnit ovat kuitenkin tosi tylsiä, koska parhaimmat juttuideat annetaan niille oppilaille, joiden tavoitteena on tulla toimittajaksi. Yleensä tunneilla mä vaan juttelen kavereiden kanssa tai luen Suomen uutisia iltalehden ja hesarin sivuilta :-D

French: Ranskan tunnit on varmaan miljoona kertaa hauskempia kuin Suomessa. Suomessa mun ranskan opet saa tunnit aina niin kuolettavan tylsiksi, että ranska on varmaan mun inhokki aine. Edetään täällä kyllä myös paljon hitaammin kuin Suomessa. Mutta joka tapauksessa täällä ranska on vaan paljon hauskempaa. Tehdään paljon puhumisharjoituksia ja en edes osaa selittää, mutta totuus on, että opin ihan huomaamatta ranskaa paljon paremmin, kuin mitä Suomessa. Oisin halunnut jatkaa ranskaa ens jaksossa, mutta päätin muuttaa mun aineita vähän hauskempaan suuntaan, joten päädyin tiputtamaan ranskan, koska se oli ainoa keino, jolla sain ensi jakson lukujärjestyksen toimimaan.
IMG_2788
Mun seuraavan jakson lukujärjestys näyttää aika erilaiselta. Oon Suomessa tottunut siihen, että jaksot on paljon lyhyempiä, joten vaihtelu on todellakin tervetullutta :-) Jakso onkin just vaihtumassa, ens viikolla on finals, eli vähän niinkun koeviikko.. 

2 kommenttia:

  1. Häh mitä meinaat et ranska ei ollu kivaa? Ite ainaki tykkäsin Samuelin tunneist sikan ala-asteel :--)!!

    VastaaPoista
  2. En tietenkään laskenut tohon Samuelin tunteja <3 mun lemppariope, vieläki vähän ikävä :-(

    VastaaPoista